Tiedote sähköisestä Klinik-palvelusta

Julkaistu 13.8.2019 klo 9.09

Saarikan alueen asukkaat voivat asioida terveyspalveluissa 24h verkossa – tekoäly tehostaa hoitoon pääsyä

Saarijärven kaupungin sekä Kannonkosken, Karstulan, Kivijärven ja Kyyjärven kuntien asukkaiden terveyspalveluissa on ollut käytössä tekoälyyn perustuva sähköinen asiointipalvelu Klinik. Saarikan alueen asukkaat ovat ottaneet palvelun hyvin vastaan, ja palvelua on kehuttu helpoksi ja nopeaksi yhteydenottotavaksi. Klinik-palvelun ansiosta terveyspalveluiden asiat voi hoitaa verkossa mihin vuorokauden aikaan tahansa.

Palvelu on kerännyt kehuja käyttäjiltään

Klinik-palvelua on kehuttu erityisesti siitä, että yhteydenotto tapahtuu ilman turhaa puhelimessa jonottelua tai takaisinsoiton odottelua. Oireet voi kirjata rauhassa kotona verkkopalveluun silloin, kun se itselle parhaiten sopii. Myös vaikeista tai kiusalliseksi koetuista oireista ja vaivoista on kommenttien mukaan helpompi avautua sähköisesti kuin puhelimessa.

Mm. näin Saarikan alueen asukkaat kommentoivat Klinik-palvelua:

”Tämä on todella kätevä. Voin kirjoittaa silloin, kun ehdin eikä tarvitse jonottaa puhelimessa.”

”Tosi sujuvaa ja helppotajuista vanhemmallekin asiakkaalle. Kiitos.”

”Tosi kätevä ja selkeä systeemi. Älyttömän hyvä kiireettömään ajanvaraukseen.”

Tekoäly arvioi hoidon kiireellisyyden välittömästi

Verkkopalvelun tavoitteena on sujuvoittaa hoitoon pääsyä sekä asiointia kuntien terveyspalveluissa. Esimerkiksi korvatulehdusta potevan lapsen vanhempi voi tehdä ajanvarauspyynnön vaikka keskellä yötä. Ammattilaiset saavat sähköisestä asioinnista ensitiedot vaivasta ja ottavat yhteyttä hoidon aloittamiseksi. Jos vaiva tai sairaus vaatii kiireellistä hoitoa, palvelu ohjaa ottamaan yhteyttä heti päivystykseen. Palvelun kautta voi myös esim. uusia reseptin, varata ajan määräaikaiskontrolliin tai fysioterapiaan.

Klinik-palvelun ansiosta kuntalaisten ei tarvitse enää selostaa vaivojaan useaan kertaan eri ammattilaisille. Oireet syötetään verkkopalveluun, josta tiedot vaivasta ja sen kiireellisyydestä menevät suoraan oikealle henkilölle, ja potilas ohjataan oikeaan hoitoon ja tutkimuksiin entistä nopeammin.

Sähköiseen asiointiin pääsee Saarikan verkkosivujen kautta osoitteesta http://www.saarikka.fi. Järjestelmä ei vaadi kirjautumista tai tunnusten luomista. Yhteydenottoa vaativissa asioissa asiakkaaseen ollaan yhteydessä puhelimitse tai tekstiviestillä mahdollisimman pian viimeistään seuraavana arkipäivänä. Palvelun käytön tuloksena voi olla esim. itsehoito-ohje, lähete laboratorioon tai aika lääkärille, hammaslääkärille tai fysioterapeutille.

Vastaanoton ja suun terveydenhuollon lisäksi Klinikin kautta voi ottaa yhteyttä rokotusasioissa, päihdeongelmissa ja koulu-ja opiskelijaterveydenhuollon asioissa. Yhteyden saa myös neuvolapalveluihin, mielenterveyskeskukseen, apuvälinepalveluihin, fysioterapiaan sekä kuntoutusosastolle.